Siemens WM14A261NL

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens WM14A261NL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,9

Razor1979 16-06-2014
Geschreven voor: Siemens WM14A261NL

Het was een prima wasmachine voor niet teveel geld. Makkelijk in gebruik, filter schoonmaak e.d. Ook voldoende was mogelijkheden, maar met 5kg niet al te groot.

De duurzaamheid viel wel tegen. In 03-2009 gekocht en vandaag (06-2014) is de trommel uit de lagers geknalt. Grootste boosdoener aanslag en slijtage op en van de plastic ophangingen door metname vloeibare wasmiddelen. Dit ondanks elk kwartaal 2x kookwas met soda en 1 was met reiniger. Vloeibare wasmiddelen dus niet aan te raden. 5 Jaar is in ieder geval veel te kort voor een wasmachine.

Tess vd Laar 13-02-2012
Geschreven voor: Siemens WM14A261NL

Prima wasmachine voor weinig geld ! Niet te veel poespas, maar wast wel prima schoon. Handig dat je ziet hoe lang de was nog duurt, en dat je hem later kan laten beginnen. We zijn er erg blij mee m.

Phaedra Vermeer 06-07-2011
Geschreven voor: Siemens WM14A261NL

Een enorme miskoop, deze Siemens wasmachine. Hij wast zelfs op de langste en meest intensieve programma's absoluut niet schoon! Ook niet met behulp van A-merk wasmiddelen, waskrachtversterkers en vlekverwijderaars. Simpele verse vlekken als modder en bloed zijn er niet eens uit te krijgen. :-(

Het is ook geen wonder als je ziet hoe weinig water ie gebruikt: een groot deel van het wasprogramma draait de kleding halfdroog rond. En maar langs elkaar schuren: hello slijtage! Ik heb na drie maanden al nieuwe shirts moeten weggooien wegens verwassen en/of uitgelubberd. Fijn hoor, als een wasmachine zuinig met water omspringt, maar het zou nog fijner zijn als mijn kleding schoon werd.

Hij kan op een toerental van 1400 centrifugeren, maar dit is slechts mogelijk bij één wasprogramma: wit/bont. Alle overige programma's centrifugeert ie op 800 of 600, en het toerental is niet naar boven bij te stellen; alleen naar beneden. Maar eerlijk gezegd centrifugeer ik alleen handdoeken op 1400, want ik moet ze met kracht uit de uit trommel lostrekken met de putten erin: niet aan te raden voor kleding of zelfs fijn beddengoed van katoen/percal/satijn.

Ook na een kreukherstellend wasprogramma en centrifugeren op 800, 700 of 600, kreukelt ie de kleding abnormaal ernstig. Een donkerblauwe stretch-spijkerbroek van mijn man was op 600 toeren zó in de vernieling gedraaid dat er witte kreukstrepen in kwamen die er niet uit te strijken waren. Hello vuilnisbak! Maar ook gloednieuwe t-shirts raken na één keer op 600 centrifugeren compleet verkreukeld en uitgelubberd aan de onderkant. Daar had ik met mijn vorige wasmachine (Bauknecht) zelfs op 1200 toeren geen last van. En nee, de machine is niet overbeladen, staat waterpas en het wasgoed is goed verdeeld. Waarom ie zo'n enorme herrie maakt bij 1400 toeren, is me dan ook een raadsel; het lijkt bijkans of er een vliegtuig opstijgt. ;-)

Ook apart is dat de machine enorm stinkt als ik de wekelijkse handdoeken-kookwas doe (bij andere programma's treedt dit euvel niet op). Eerst ruik je een vislucht (nee, er zit geen ondergoed bij, lol), en vervolgens stinkt het apparaat naar verbrand rubber. Het wasgoed zelf ruikt gelukkig gewoon schoon als het eruit komt, maar ranzig is het wel.

Verder vind ik het vervelend dat je het apparaat niet gewoon helemaal zelf in kunt stellen in iedere denkbare combinatie van wassen, spoelen en centrifugeren, op elke gewenste temperatuur, bij elk gewenst toerental. Ik zit niet te wachten op temperatuur- en toerentalbegrenzing of op sensoren die van alles detecteren. Ík weet hoe vervuild het wasgoed is, hoe zwaar ie beladen is, etc., dus wil ík ook onbeperkt aan de knoppen kunnen draaien. Sensoren of niet: deze manier werkt in elk geval niet, zoveel is duidelijk. :-( Overigens mis ik een ultra-kort wasprogramma van 15 minuten bij wijze van 'handwasje.'

Positief is de gebruiksaanwijzing: deze bevat tenminste tekst inplaats van de tegenwoordig gebruikelijke vage rebus-achtige plaatjesreeksen. ;-)

Ook positief is de vormgeving van het apparaat, de grote vulopening en het elektronisch kunnen aflezen van de resttijd. En gelukkig kan de vuldeur meteen open als ie klaar is, dat is wel zo prettig in deze drukke, en steeds vaker bewust kinderloze, tijden. ;-)

Samenvattend: geen aanrader deze wasmachine. Hij wast in de verste verte niet schoon en slijt en kreukt kleding onherstelbaar en onnodig. Toegegeven: hij was 'slechts' 400 euro. Voor bedrag verwacht ik geen toeters en bellen, maar wel een schone was die niet onnodig gekreukt of gesleten is. Voor mij dus geen Siemens meer.